نام کاربری کلمه عبور ثبت نام دریافت رمز عبور

این مجموعه با بیش از ۵۰ سال تجربه فعالیت در صنعت چاپ و بیش از یک دهه فعالیت تخصصی در زمینه ارائه سفارشات چاپی رنگی در اندازه‌های کوچک و به عنوان یکی از بنیانگذاران ارائه سفارشات چاپی با خدمات مشترک در شرق کشور افتخار دارد با ...

امروز   جمعه       ۱۴۰۳/۲/۷       ساعت:
صفحه اصلی > آرشیو اخبار > چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ چاپ صفحه فید RSS

چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ

1393 7 3


  • چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ


















  • حداد عادل:صنعت چاپ به کتابخوانان و اهل فرهنگ محدود نیست
  • رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی درباره صنعت چاپ و نیاز جامعه به آن اظهار کرد: چاپ دیگر صنعتی نیست که به اهل فرهنگ، کتابخوانان و روشنفکران محدود باشد. در برهه کنونی احدی در جامعه نیست که با این صنعت سر و کار نداشته باشد.
  • به گزارشخبرگزاری کتاب ایران (ایبناغلامعلی حداد عادل افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون تدبیر امور صنعت چاپ در وزارت ارشاد بوده است و نگاه فرهنگی بر نگاه صنعتی غلبه داشته است اما یکی از مسائل مهم این است که به همان اندازه که دستاورد و محصول فرهنگی چاپ مهم است، جنبه سخت‌افزاری و صنعتی آن نیز اهمیت دارد. چاپ دیگر صنعتی نیست که به اهل فرهنگ، کتابخوانان و روشنفکران محدود باشد. در برهه کنونی احدی در جامعه نیست که با این صنعت سر و کار نداشته باشد.
  • حداد عادل با اشاره به گسترش فعالیت‌های صنعت چاپ و نفوذ آن در میان صنایع و مشاغل دیگر گفت: روز به روز دایره صنعت چاپ وسیع‌تر می‌شود. وسعت میدان صنعت چاپ به گونه‌ای شده است که امروزه کمتر محصولی را می‌بینیم که روی آن چاپ نخورده باشد. به جرات می‌توان گفت که چاپ، زبان کالاهای ساکت و صامت است. هر کالایی که نمی‌تواند حرف خود را بزند، حرفش را با صنعت چاپ می‌زند و اطلاعات خود را به همگان بیان می‌کند.
  • نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با ضروری خواندن تربیت نیروی انسانی برای صنعت چاپ عنوان کرد: این موضوع محدودیت ندارد و از کارگر ساده گرفته تا مهندسان طراحی ماشین‌آلات چاپ را شامل می‌شود. امیدورام مدیران و مسئولان فرهنگی که به نحوی با این صنعت سر و کار دارند از فرصت روز ملی صنعت چاپ استفاده کنند و با هم‌اندیشی نیازهای خود را اعلام کنند. ما هم در مجلس اگر وظیفه‌ای بر عهده‌مان نهاده شود آماده هستیم که تعامل و همکاری داشته باشیم. 
  • رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی درباره اعتلای صنعت چاپ در جامعه اظهار کرد: به نظرم برای اعتلای جایگاه صنعت چاپ در میان مردم و آگاهی هر چه بیشتر آنها تدبیر خاصی از سوی برگزارکنندگان صنعت چاپ اتخاذ شود. پیشنهاد می‌کنم هر سال شعاری برای این جشنواره انتخاب شود. 
  • وی افزود: این شعار در سربرگ‌های هر دوره از این جشنواره و در همایش‌ها و جشن‌ها اعلام شود. اگر 10 سال این کار تداوم پیدا کند و 10 جمله کلیدی درباره صنعت چاپ در میان مردم نفوذ پیدا کند، کم‌کم فرهنگ جامعه اعتلا می‌یابد. با این کار ابعاد صنعت چاپ اجتماعی‌تر خواهد شد و مردم با کارکردهای این صنعت بیشتر آشنا خواهند شد. 
  • زمان برگزاری جشن خانواده صنعت چاپ در استان‌های کشور اعلام شداستان‌های خراسان رضوی، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، تهران، البرز، قزوین و فارس آمادگی خود را برای برگزاری این جشن به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ اعلام کردند.
  • بر این اساس جشن بزرگ خانواده صنعت چاپ در 24 شهریور در استان قزوین، 25 شهریور در استان البرز، 26 شهریور در استان خراسان رضوی، 27 شهریور در استان آذربایجان غربی، 30 شهریور در استان‌های مازندران و فارس و در تاریخ 7 مهر در استان اصفهان برگزار می‌شود. همچنین زمان برگزاری این جشن در استان‌های تهران، قم و آذربایجان شرقی نیز در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.
  • صنعت چاپ جایگاه انکارناپذیر داردابراهیم رحیمی زنگنه، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت واحدهای چاپی استان کرمانشاه اظهار کرد: در حال حاضر 65 چاپخانه با ظرفیت 131 ورق در استان کرمانشاه فعال است و اکثر آنها وضعیت مناسبی دارند اما نیاز به نوسازی احساس می‌شود.
  • وی ادامه داد: استان کرمانشاه به دلیل هم مرز بودن با کشور عراق و وجود شعرا و نویسندگان نامی، بستر مناسبی برای پیشرفت و توسعه صنعت چاپ است و احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد.
  • مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت مشورت و هم‌اندیشی گفت: حدود یک ماه پیش جلسه هم‌اندیشی را با اعضای هیات مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران استان کرمانشاه برگزار کردیم که چهار موضوع در آن جلسه مطرح شد و خوشبختانه به نتایج خوبی هم رسیدیم.
  • وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد بحث تاسیس رشته چاپ در استان کرمانشاه بود که سال گذشته راه اندازی شد اما به دلیل استقبال نکردن مردم عملیاتی نشد اما امیدواریم که با حضور علاقه‌مندان به صنعت چاپ، این رشته در بهمن ماه راه‌اندازی شود.
  • این مسوول دولتی درباره چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ ایران افزود: این جشنواره محل مناسبی برای شناسایی ظرفیت‌های صنعت چاپ کشور است و اگر این امر تحقق یابد، یک بانک جامع اطلاعاتی در کشور تشکیل می‌شود. 
  • وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در جشنواره صنعت چاپ انجام می‌شود، قدردانی از پیشکسوتان صنعت چاپ و واحدهای چاپی فعال استان است و امیدوارم چنین حرکت‌هایی ادامه داشته باشد.
  • جشن صنعت چاپ شنبه (22 شهریور) با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.