نام کاربری کلمه عبور ثبت نام دریافت رمز عبور

این مجموعه با بیش از ۵۰ سال تجربه فعالیت در صنعت چاپ و بیش از یک دهه فعالیت تخصصی در زمینه ارائه سفارشات چاپی رنگی در اندازه‌های کوچک و به عنوان یکی از بنیانگذاران ارائه سفارشات چاپی با خدمات مشترک در شرق کشور افتخار دارد با ...

امروز   شنبه       ۱۴۰۳/۲/۱       ساعت:
صفحه اصلی > آرشیو اخبار > مشکلات چاپخانه داران در تأمین قطعات یدکی از زبان علی مغانی چاپ صفحه فید RSS

مشکلات چاپخانه داران در تأمین قطعات یدکی از زبان علی مغانی

1393 12 24

مشکلات چاپخانه داران در تأمین قطعات یدکی از زبان علی مغانی

معمولاً وقتی از مشکلات صنعت چاپ می گوییم،پای صحافی هم به میان می آید. مساله اصلی اینجاست که مشکلات صحافان لابه لای مشکلات دیگر فعالان صنعت چاپ گم می شوند و نادیده می مانند اما واقعیت این است که اغلب دستگاه های صحافی گرانند و به همین میزان قطعات یدکی و مصرفی این دستگاه ها گران وکمیاب. این روزها قیمت برخی از دستگاه های صحافی به یک تا دو میلیارد تومان رسیده و به طورطبیعی قطعات آنها هم گرانند.

علی مغانی، رئیس اتحادیه صنعت چاپ استان خراسان ، که دل پردردی از مشکل تهیه قطعه برای فعالان حوزه چاپ دارد، می گوید: «متاسفانه این مشکل گریبان همه را گرفته است. ما برای خرید قطعات یدکی مورد نیاز خود نمی توانیم در کشورهای دیگر گشایش اعتبار داشته باشیم. از سوی دیگر، حمل پول بیش از 10 هزار دلار جریمه دارد و به همین دلیل ما در بن بستی قرار داریم که آینده و اهداف کاری ما را تهدید می کند. »

او می افزاید: «معتقدم برای حل این موضوع باید راهکاری اندیشیده شود. متولیان مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا وزارت صنعت ، معدن و تجارت باید در این زمینه دخالت و روش هایی برای آن پیش بینی کنند اما متاسفانه کار خاصی در این زمینه نمی شود. ما اکنون دستگاه رول اوراق به هم پیوسته داریم که برای قطعات آن دچار مشکلیم. دستگاه افست رول هایدلبرگ محصول مشترک آمریکا و آلمان است که نمی توانیم به راحتی قطعات آن را تهیه کنیم. »

مغانی با بیان اینکه این موضوع در درازمدت به بدنه صنعت چاپ آسیب های جدی وارد میکند، یادآور می شود: «در آیند ه ای نه چندان دور این دستگاه ها از رده تولید خارج می شوند و ما چون اغلب، دستگاه های قدیمی داریم با مشکلات گوناگونی روبه رو میشویم. از سوی دیگر، به دلیل افزایش قیمت ارز، قیمت قطعات هم گران تر می شود.

گاهی یک چاپخانه دار ماشین را 50 میلیون تومان خریداری کرده و هزینه حمل و نقل و انتقال قطعه خرابی اش بیشتر از قیمت دستگاه درمی آید. البته ما از دولت انتظار نداریم به ما پول بدهد ولی زمینه ای برای گشایش اعتبار خرید قطعات فراهم کند تابتوانیم با مشکلات کمتری قطعات مورد نیازمان را خریداری کنیم، زیرا این موضوع در آینده موجب اتلاف سرمایه و وقت می شود. »

منبع: کتاب هفته/ساره گودرزی