نام کاربری کلمه عبور ثبت نام دریافت رمز عبور

این مجموعه با بیش از ۵۰ سال تجربه فعالیت در صنعت چاپ و بیش از یک دهه فعالیت تخصصی در زمینه ارائه سفارشات چاپی رنگی در اندازه‌های کوچک و به عنوان یکی از بنیانگذاران ارائه سفارشات چاپی با خدمات مشترک در شرق کشور افتخار دارد با ...

امروز   جمعه       ۱۴۰۳/۱/۳۱       ساعت:
صفحه اصلی > آرشیو اخبار > حضور هنرمندان ایران در جشنواره‌ بزرگ ملت‌ها چاپ صفحه فید RSS

حضور هنرمندان ایران در جشنواره‌ بزرگ ملت‌ها

1393 12 24

حضور هنرمندان ایران در جشنواره‌ بزرگ ملت‌ها


دبیر «جایزه پوستر زمین سبز» گفت: اکسپوی 2015 میلان یک گردهمایی بزرگ از تمدن‌های مختلف دنیاست که در آن هر کشور دستاوردهای فرهنگی و علمی خود را در جشنواره بزرگ ملت‌ها به نمایش می‌گذارد و رسانه‌ای می‌کند.

کیانوش غریب‌پور درباره‌ انتشار فراخوان طراحی پوستر با موضوع «چشم‌اندازهای اکسپوی میلان ٢٠١۵» از سوی دو وزارتخانه صنعت، معدن، تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: ایران یک غرفه در اکسپوی 2015 میلان دارد که متولی این پروژه موسسه توسعه هنرهای معاصر و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند. این دو نهاد به اتفاق هم و با حمایت‌های دیگر با انتشار فراخوان، مسابقه طراحی پوستر «چشم‌اندازهای اکسپوی میلان ٢٠١۵» را برگزار می‌کنند.

او درباره‌ هدف برگزاری این مسابقه گفت: هدف اصلی این کار به نمایش گذاشتن بخشی از فرهنگ و هنر ایران در اکسپوی میلان است که مجموعه آثار جدیدی از هنرمندان ایرانی را در یک اتفاق پربازدید به نمایش می‌گذارد. به نظر من حضور در این مسابقه برای هر طراح گرافیکی می‌تواند یک نقطه موفقیت باشد.

این گرافیست همچنین اظهار کرد: سعی کردیم با توجه به بودجه محدودی که در اختیار داریم در ساماندهی و برنامه‌های ستاد برگزاری مسابقه صرفه‌جویی کنیم و هزینه‌ها را به کیفیت جایزه‌ها و آثار اختصاص بدهیم تا بخش حرفه‌ای و داوری آثاری که ارائه می‌شوند در حد و اندازه‌های یک رویداد بین‌المللی باشند.

غریب‌پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره‌ موضوعات در نظر گرفته شده برای این مسابقه، اظهار کرد: مجموعه سوژه‌هایی که در این مسابقه در نظر گرفته شده، تم‌های بسیار نزدیک به فضای کاری این سال‌های هنرمندان در بخش گرافیک است؛ موضوعاتی مانند آلودگی محیط زیست، انرژی‌های نو، حفاظت زمین و بخش بسیار جدید و تازه‌ای به نام «غذا و فرهنگ». به اعتقاد من در حالی که ما از لحاظ تصویری در زمینه موضوعات انتزاعی مجرد و مفهومی در فقر به سر می‌بریم، باز بودن دست طراحان در این مسابقه می‌تواند در زمینه‌ از بین بردن این فقر تصویری موثر باشد.

این طراح ادامه داد: این مسابقه طوری برنامه‌ریزی شده است که رقابت بین هنرمندان حرفه‌ای‌تر شود و به‌جز دانشجویان و جوانان، هنرمندان پرسابقه هم در این رویداد حضور داشته باشند. در سال‌های اخیر هنرمندان صاحب‌نام، بیشتر در جشنواره‌های خارجی شرکت می‌کنند. امیدوارم آنها به این نکته توجه کنند که این مسابقه شأنش بالاتر از مسابقه‌هایی است که در سطح کشور برگزار می‌شود و اهمیت زیادی دارد.

دبیر مسابقه «جایزه پوستر زمین سبز» درباره‌ ترکیب هیأت داوران نیز گفت: داوران این مسابقه از سوی شورای سیاست‌گذاری انتخاب شده‌اند و از نسل‌های مختلف و دیدگاه‌های متفاوت، نماینده‌ها و کارشناسانی در بین آنها حضور دارند. نمی‌توان گفت که یک داور به خاطر گرایش خاصش به موضوعات مختلف در هیأت داوران حضور دارد. ترکیب هیأت داوران مسابقه، سلامت این رویداد را تضمین می‌کند.

غریب‌پور به اهمیت حضور ایران در اکسپوی 2015 میلان اشاره کرد و گفت: اکسپو یک گردهمایی بزرگ از تمدن‌های مختلف دنیاست و خیلی به هنر ربط ندارد. در این رویداد هر کشور دستاوردهای فرهنگی و علمی خود را در جشنواره بزرگ ملت‌ها به نمایش می‌گذارد و رسانه‌ای می‌کند.

این گرافیست خاطرنشان کرد: پوستر به عنوان هنری که مانند یک رسانه دیده شده و در این سال‌ها بیشتر از بقیه مدیوم‌ها به آن پرداخته شده است، می‌تواند یکی از نمایندگان ایران در این اکسپو باشد تا هم هم‌وطنانمان با دیدگاه‌های مختلف را با اکسپو آشنا کنیم و هم طراحان ایرانی از طریق این رویداد به دنیا معرفی شوند.

فرزاد ادیبی، ابراهیم حقیقی، بیژن صیفوری، ساعد مشکی و کیانوش غریب‌پور داوری این مسابقه را بر عهده دارند. علاقه‌مندان برای حضور در این مسابقه می‌توانند برگه ثبت نام را از سایت خبرگزاری «هنرآنلاین» دریافت و پس از تکمیل به همراه فایل آثار خود به نشانی Poster.expomilan@gmail.Com ارسال کنند.

دبیرخانه برای هر شرکت‌کننده و در پاسخ ایمیل او، پیامی خواهد فرستاد مبنی بر تایید و دریافت ثبت نام و آثار ارسال‌شده. شرکت‌کننده چنانچه ظرف ۴۸ ساعت ایمیلی دریافت نکرده باشد، به این معنی است که ایمیل وی برای شرکت در مسابقه دریافت نشده و باید دوباره اقدام کند.

حداکثر آثار ارسالی ۵ طرح از هر هنرمند است.

مهلت ارسال آثار تا ۱۷ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ و داوری آثار در تاریخ ۲۰ فرودین‌ماه ۱۳۹۴ اعلام شده است.

آثار پذیرفته‌شده در دهه اول اردیبهشت ۱۳۹۴ در یکی از گالری‌های معتبر تهران به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین منتخبی از آثار در محل غرفه ایران در اکسپو به نمایش در خواهد آمد و به طراحانی که اثرشان در نمایشگاه پذیرفته شده، گواهی شرکت و یک نسخه کتاب از مجموعه پوستر‌ها اهدا خواهد شد.

جایزه‌ها در افتتاحیه نمایشگاه در دهه اول اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ اهدا می‌شود.

اکسپوی ٢٠١۵ میلان با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» از اردیبهشت تا آبان‌ماه ١٣٩۴ با حضور تعداد زیادی از کشورهای جهان برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا