نام کاربری کلمه عبور ثبت نام دریافت رمز عبور

این مجموعه با بیش از ۵۰ سال تجربه فعالیت در صنعت چاپ و بیش از یک دهه فعالیت تخصصی در زمینه ارائه سفارشات چاپی رنگی در اندازه‌های کوچک و به عنوان یکی از بنیانگذاران ارائه سفارشات چاپی با خدمات مشترک در شرق کشور افتخار دارد با ...

امروز   جمعه       ۱۴۰۳/۱/۳۱       ساعت:
صفحه اصلی > آرشیو اخبار > تهدیدات جدی در کمین صنعت چاپ چاپ صفحه فید RSS

تهدیدات جدی در کمین صنعت چاپ

1393 7 22

تهدیدات جدی در کمین صنعت چاپ

شاهد فرسوده شدن تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت چاپ هستیم، که در صورت تحقق نیافتن حمایت‌های لازم و عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید، این صنعت توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را نخواهد داشت و متقاضیان داخلی نیز مورد هدف رقبای خارجی قرار خواهند گرفت.


به گزارش  آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران به نقل از خبرگزاری فارس، بابک عابدین رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران درباره «صنعت چاپ»، یادداشتی را نوشته و در اختیار این خبرگزاری قرار داده است که در ذیل آن را می‌خوانید:

تأثیر مستقیم و غیرمستقیم صنعت چاپ و بسته‌بندی در عموم فعالیت‌های صنعتی و فرهنگی بیانگر اهمیت و نیاز جامعه به این صنعت وزین است. به همین علت رشد و توسعه اقتصادی نه تنها به صنعت چاپ وابسته است، بلکه می‌توان با سنجش وضعیت صنعت چاپ از وضعیت کلان اقتصادی کشور نیز مطلع شد.

به این منظور که اگر چاپخانه‌ها و واحدهای تولیدی وابسته کاهش فعالیت داشته و در رکود به سر ببرند مشخصه کاهش تقاضای سایر صنایع و بخش‌های فرهنگی از این صنعت بوده و نمایان‌گر رکود اقتصادی کلی است.

رکود اقتصادی کنونی تأثیرات غیرمطلوبی بر صنعت چاپ کشور گذاشته و فعالان این بخش با تهدیداتی جدی رو به رو هستند.

افزایش نرخ ارز، عدم دریافت تسهیلات کم ‌بهره، امتناع بانک‌ها از به وثیقه گذاشتن ماشین‌آلات این صنعت (با توجه به اینکه ماشین‌آلات صنعت چاپ دارای سند بوده و جهت نقل و انتقال نیاز به مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و سند دستگاه فقط در دفترخانه‌های اسناد رسمی قابل انتقال است)، تعرفه‌های نامتعارف و غیرهدفمند جهت واردات مواد اولیه که باعث افزایش قیمت تمام شده است، ضعف دولت در اعطای حمایت‌های مورد نیاز جهت توسعه و تسریع در صادرات، کمبود نیروهای فنی و متخصص، و افزایش واحدهای چاپی دولتی و رقابت آنها با بخش خصوصی از معضلات اولویت‌ دار این صنعت است.

هم‌اکنون شاهد فرسوده شدن تجهیزات و ماشین‌آلات این صنعت نیز هستیم، که در صورت تحقق نیافتن حمایت‌های لازم و عدم سرمایه‌گذاری‌های جدید توسط بخش خصوصی، این صنعت نه تنها توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را نخواهد داشت، بلکه متقاضیان داخلی نیز مورد هدف رقبای خارجی قرار خواهند گرفت و این فاجعه‌ ای است که در کمین صنعت چاپ کشور است.

صنعتی که توانایی قابل توجهی در اشتغال‌ زایی، افزایش تولید ناخالص و سرانه درآمد ملی، کارآفرینی، توسعه صادرات غیر نفتی، جذب نیروهای ماهر، توسعه و ترویج هنر و فرهنگ در آن نهفته است و صنایع دیگر وام دار آن هستند، باید بیشتر مورد توجه مسئولان کشوری قرار گیرد.

نوسازی این صنعت، انتقال دانش فنی روز به کشور را فراهم کرده و باعث پیشرفت و افزایش خلاقیت‌های تولیدی می‌شود، همچنین پویایی صنعت چاپ و افزایش توانمندی آن، کمک قابل توجهی به توسعه صادرات غیرنفتی که متشکل از صادرات کالاها و بسته‌های فرهنگی، صنعتی و صادرات محصولات سایر صنایع با استفاده از تکنیک‌ها و بسته‌بندی‌های نوین رایج در دنیا می‌‌کند.

بابک عابدین

1مهر1393

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران