نام کاربری کلمه عبور ثبت نام دریافت رمز عبور

این مجموعه با بیش از ۵۰ سال تجربه فعالیت در صنعت چاپ و بیش از یک دهه فعالیت تخصصی در زمینه ارائه سفارشات چاپی رنگی در اندازه‌های کوچک و به عنوان یکی از بنیانگذاران ارائه سفارشات چاپی با خدمات مشترک در شرق کشور افتخار دارد با ...

امروز   جمعه       ۱۴۰۳/۱/۱۰       ساعت:
صفحه اصلی > آرشیو اخبار > چاپ و عدم استانداردهای لازم چاپ صفحه فید RSS

چاپ و عدم استانداردهای لازم

1393 9 25



مهدی ناظمی پناه در کنفرانس ارتقایکیفیت محصولات چاپ و بسته بندی بیان داشنتد که در حال حاضر اگر در ایران بهترین چاپخانه ها را هم پیدا کنیم، باز هم نمی توان اطمینان پیدا کرد که اگرچند کار رابه آنها بدهیم، کارها با کیفیت یکسانی به ما تحویل داده شود زیرا استاندارد مشخصی در چاپ کشور نداریم تا این اطمینان را به ما بدهد که تمام محصولاتمان با کیفیت یکسانی چاپ می شود.زمانی که مساله استاندارد را حل کنیم بحث بین چاپخانه دار و مشتری حذف می شود زیرا یا چاپخانه کار استاندارد چاپ می کند و یا از استاندارد پیروی نمی کند و تکلیف مشتری کاملا مشخص است و حرفی برای بحث باقی نمی ماند.

سپس در ارتباط با موارد استانداردسازی صنعت چاپ گفت: استاندارد های چاپ شامل نوع کاغذ، رنگ، مرکب و سایر مواد اولیه می شود البته موارد دیگری مثل تغییرات کیفی و شرایط مشاهده نیز تاثیرگذار است.در سطح دنیا انجمن های متعددی برای  تدوین راهکارهای استانداردسازی صنعت چاپ وجود دارد که کمک می کنند تا محصولات با حداکثر کیفیت تولید شوند  که موسسه FOGRA یکی از آنهاست و کارهای بسیار زیادی در این حوزه انجام داده است.

ناظمی پناه در ارتباط با راه های سنجش کیفیت محصولات چاپی اظهار کرد: برای سنجش کیفیت محصولات چاپی راه های بسیار زیادی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از فرآیند بالانس خاکستری است که می تواند به سنجش ما کمک کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در چاپخانه ها بسیار شایع است استفاده غیر صحیح از دستگاه است زیرا ماشین چاپ باید بر اساس توانایی ها و ویژگی هایی کار کند که شرکت سازنده توصیه کرده است. در واقعباید به این نکته توجه داشت که همه  شرایط محیطی روی تولید کار چاپی تاثیرگذار است زیرا شرایط عادی دستگاه با شرایطی که ماشین در یک روز سرد زمستانی دارد کاملا متفاوت است.

این کارشناس صنعت چاپ در توضیح راهکارهای سنجش کیفیت ماشین چاپ گفت: هر ماشین چاپ تست فرم مخصوصی دارد و با انجام تست فرم می توان فهمید که دستگاه در چه وضعیتی است و آیا درست فعالیت می کند یا خیر.

وی افزود: برای تولید یک کار باکیفیت باید در ابتدا سفارش دهنده با استاندارد های چاپ آشنا باشد و به خوبی آنها درک کند تا بتواند یک کار استاندارد را از تولید کننده درخواست کند، در واقع شناخت استانداردهای صنعت چاپ برای تمام مخاطبان آن نیاز است.

ناظمی پناه در پایان اظهار کرد: تمام محیط های صنفی نیاز به یک گردش کاری استاندارد دارند بنابراین فضای چاپخانه باید به گونه ای باشد که روان ترین گردش کاری در آن اتفاق بیفتد تا بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.