نام کاربری کلمه عبور ثبت نام دریافت رمز عبور

این مجموعه با بیش از ۵۰ سال تجربه فعالیت در صنعت چاپ و بیش از یک دهه فعالیت تخصصی در زمینه ارائه سفارشات چاپی رنگی در اندازه‌های کوچک و به عنوان یکی از بنیانگذاران ارائه سفارشات چاپی با خدمات مشترک در شرق کشور افتخار دارد با ...

امروز   پنجشنبه       ۱۴۰۳/۱/۳۰       ساعت:
صفحه اصلی > آرشیو اخبار > شرایط کارشناسی ارشد در رشته چاپ چاپ صفحه فید RSS

شرایط کارشناسی ارشد در رشته چاپ

1393 9 20


شرایط برای ایجاد دوره کارشناسی ارشد در رشته چاپ فراهم نیست

محمد‌حسین قاسمی افشار کارشناس ،مدرس تخصصی رشته چاپ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی می‌گوید: «با توجه به رشد تکنولوژی‌ در دنیا و تغییرات اساسی در سیستم‌های مرتبط با صنعت چاپ، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور درصدد است سیلابس‌های درسی رشته چاپ را بر اساس استانداردهای روز دنیا تغییر داده و حتی گرایش‌های جدیدی برای این رشته تدوین کند.»

او سه عامل را مشکل اساسی رشته چاپ می‌داند :

1- در ایران منابع آموزشی برای رشته چاپ بسیار محدود است.

 2- استاد با‌تجربه، دلسوز و علاقه‌مند کمتر از حد نیاز یافت می‌شود. 

3- دانشجوی علاقه‌مند هم چندان زیاد نیست. متاسفانه دانشجویان فقط برای گرفتن مدرک وارد دانشگاه می‌شوند.

او خروجی دانشگاه‌ها را اینگونه ارزیابی می‌کند: «فارغ‌التحصیلان رشته چاپ در بازار کار خوب عمل می‌کنند. خروجی دانشگاه‌ها در شرایط فعلی کشور امیدوارکننده است، ولی فارغ‌التحصیلان نمی‌توانند برای آینده چاپ چشم‌انداز و استراتژی داشته باشند و باید تلاش کرد آموزش‌هایی که به دانشجویان داده می‌شود آنها را به این سمت سوق دهد. یکی از مسایل مهم چاپ، اقتصاد است که باید در دانشگاه آموزش‌های لازم در این زمینه به دانشجویان داده شود اما مصلحت نیست مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد. تا زمانی که بنیان علمی اساتید قوی نباشد و نتوانند از پس تدریس دروس این رشته برآیند، وجود مقطع بالاتر آن کار اشتباهی است.

 وقتی که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد تربیت می‌کنیم، ولی هنوز صنعت ما ظرفیت پذیرش آن را ندارد و جایی برای آن در صنعت وجود ندارد، کار بیهوده‌ای انجام داده‌ایم. باید در این زمینه کار کارشناسی انجام شود و زمانی که صنعت نیاز به تحصیل بالاتر را احساس کرد، وجود این مقطع ضرورت پیدا می‌کند.

مسوولان باید کیفیت آموزش را مد نظر قرار داده و مقطع کارشناسی را با کیفیت هر چه بالاتر برگزار کنند. گسترش سطوح مختلف آموزشی باید بر اساس نیازهای عینی صنعت و تقاضای واقعی بازار صورت گیرد.