نام کاربری کلمه عبور ثبت نام دریافت رمز عبور

این مجموعه با بیش از ۵۰ سال تجربه فعالیت در صنعت چاپ و بیش از یک دهه فعالیت تخصصی در زمینه ارائه سفارشات چاپی رنگی در اندازه‌های کوچک و به عنوان یکی از بنیانگذاران ارائه سفارشات چاپی با خدمات مشترک در شرق کشور افتخار دارد با ...

امروز   جمعه       ۱۴۰۳/۱/۱۰       ساعت:
صفحه اصلی > آرشیو اخبار > انواع پوشش ها در چاپ چاپ صفحه فید RSS

انواع پوشش ها در چاپ

1393 7 30


انواع پوشش ها در چاپ

در بعضی محصولات چاپی که در تولید آن از متریالهایی مانند کاغذ گلاسه و مقوا در چاپ استفاده می شود

جهت محافظت بیشتر از سطوح چاپی در برابر عواملی نظیر: رنگ گرفتگی و جلوگیری از ساییده شدن و پوسیدگی و ایجاد براقیت و جذابیت در محصول چاپ شده از پوشش هایی مثل: سلفون، یووی و ورنی استفاده می شود که این عملیات را می توان با استفاده از دستگاههای مخصوص سلفون کشی و روشهای چاپی مانند: سیلک اسکرین. لترپرس. افست و ... انجام داد.

1-سلفون:

سلفون پوششی است که موجب استحکام محصول چاپی شده و از آن در برابر صدمه های احتمالی محافظت می کند و در انواع متفاوت مانند: مات و براق طرح دار که بر روی محصول چاپی با توجه به نیاز آن محصول انجام می شود و یکی از متداول ترین روش ها جهت پوشش روی سطح چاپی می باشد که توسط دستگاه های مخصوص سلفون کشی لایه نازکی از پلاستیک روی سطح کار چسبانده می شود. شیوه کار آن به این شکل است که سلفون های رول به کمک چسب روی سطح کار چاپی چسبانده می شود. به دو شکل ماشینی: نیمه اتوماتیک و اتوماتیک و در دو نوع: حرارتی و ساده می باشند. در نوع حرارتی به علت استفاده از حرارت سلفون به شکل مطلوب تری بر روی محصول چاپی قرار می گیرد.

2-یووی UV

استفاده از اشعه ماوراء بنفش به عنوان تکنیکی برای خشک کردن سطوح چاپی از قرن 20 میلادی شروع شد.

علت استفاده بیشتر از تکنیکUVجهت خشک شدن محصولات چاپی در میان سایر روش های رایج خشک کن ها عبارت است از:

خشک شدن آنی مرکب

امکان انجام عملیات پس از چاپ

به حداقل رساندن پشت زدگی محصولات چاپی

پایداری و ثبات سطح چاپی

افزایش مقاومت مرکب در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی

3-ورنی:

یکی از روش های پوشش روی سطوح چاپی و ایجاد جذابیت و براقیت در کار و نیز بالا بردن طول عمر و استحکام در محصولات چاپی استفاده از ورنی در فرایند چاپ می باشد که با بهره گیری از چاپ افست این امر میسر شد.

با توجه به نوع مواد مصرفی و سیستم های چاپ مختلف، نوع ورنی مورد استفاده در آنها متفاوت است به همین علت ورنی دارای انواع متفاوتی است مانند: ورنی گرم، ورنی سرد و ورنی که در صنایع بسته بندی از آن استفاده می شود.

3-1- ورنی گرم:

در این روش محصول چاپی را به روش سیلک اسکرین پوشش می دهند. از این شیوه برای پوشش روی جلد کتاب، کاتالوگ، برشور، جعبه های بسته بندی مانند دستمال کاغذی و ... استفاده می شود.

شیوه کار به این صورت است که از مناطقی از سطح چاپی که قرار است ورنی زده شود فیلم گرفته شده و عملیات انتقال آن به سطح چاپی مثل تمامی چاپ های دیگر انجام می شود با این تفاوت که به جای استفاده از مواد شفاف و بی رنگی به نام ورنی استفاده می کنند.

3-2-ورنی سرد:

با این روش فقط به محصول چاپی یک پوشش داده می شود و هیچ گونه درخشندگی یا جلا  به محصول چاپی داده نمی شود و فقط موجب تثبیت رنگ آن می گردد که معمولا با چاپ افست این کار انجام می شود و به دو روش صورت می گیرد:

روش اول:

در این روش برای این که در یک مختصات خاص از محصول چاپی بخواهیم ورنی بزنیم یک پلیت جداگانه تهیه کرده و مانند یک رنگ تفکیکی چاپ عمل می کنیم. در این روش همانند چهار رنگ اصلی از اصل تضاد آب و چربی در چاپ افست پیروی می کنیم، یعنی محلول رطوبت دهی دستگاه افست مانند چهار رنگ اصلی وظیفه رطوبت دهی خود را انجام می دهد.

روش دوم:

در این روش کلیه سطح چاپی به ورنی آغشته می شود. بدین ترتیب هر پلیتی که دارای تنپلات کامل باشد می تواند انتقال ورنی را انجام بدهد. بنابراین نیازی به رطوبت دهی نیست و می توان در این مرحله آب دستگاههای چاپ را حذف کرد و به همین خاطر به روش < بدون آب > معروف است. 

انتقال ورنی  با روش چاپی برجسته < لترپرس > : در این شیوه به علت نوع تکنولوژی به کار رفته شده در انتقال مواد انتقال دهنده به سطح چاپی می توان میزان بیشتری نسبت به روش بدون آب ، ورنی به سطح چاپ انتقال داد.