نام کاربری کلمه عبور ثبت نام دریافت رمز عبور

این مجموعه با بیش از ۵۰ سال تجربه فعالیت در صنعت چاپ و بیش از یک دهه فعالیت تخصصی در زمینه ارائه سفارشات چاپی رنگی در اندازه‌های کوچک و به عنوان یکی از بنیانگذاران ارائه سفارشات چاپی با خدمات مشترک در شرق کشور افتخار دارد با ...

امروز   جمعه       ۱۴۰۳/۱/۱۰       ساعت:
صفحه اصلی > آرشیو اخبار > دستاوردهای 2013 و چشم‌انداز 2014 برای چاپکاران چاپ صفحه فید RSS

دستاوردهای 2013 و چشم‌انداز 2014 برای چاپکاران

1393 7 22

دستاوردهای 2013 و چشم‌انداز 2014 برای چاپکاران


پشت سر گذاشتن سال 2013 و ورود به 2014 مناسبتی است برای مرور رویدادها و دستاوردهای مهم سال گذشته و پیش‌بینی روندهای امسال. برای دریافت این ارزیابی‌ها و پیش‌گویی‌ها به چند مجله و سایت معتبر درحوزه‌ چاپ و نشر سر می‌زنیم و بیشتر به آنهایی توجه می‌کنیم که بیان خود را با استناد به موارد مشخص و ‌داده‌های قابل پیگیری و بررسی زینت می‌بخشند. می‌بینید که در مرور دستاوردهای سال گذشته، نگاهی به دروپای 2012 نیز انداخته می‌شود و در پیش‌بینی آینده، آنچه مطرح می‌شود، افقی فراتر از سال 2014 را در برابرمان می‌گشاید. در این روند پیوسته، فن‌آوری‌های دیجیتال بیش از همه به چشم می‌خورند، اما جنبه‌های دیگری نیز برجسته می‌شوند که برای حیات انسان، مقدم بر هر چیزی هستند.  فن‌آوری‌های دوستدار محیط زیست و محصولات سبز. این چنین است که جا گرفتن نام پیشگامان صنعت چاپ دیجیتال، در ردیف پنجاه برند سبز رویدادی قابل‌توجه به نظر می‌رسد

هفته‌ نامه PrintWeek انگلیس مرور سال گذشته و افق پیش روی صنعت چاپ در سال 2014 را از زبان تعدادی از مدیران فعال این صنعت بازگو می‌کند. به نظر این مدیران، آنچه که از 2013 به یاد خواهند ماند شامل مواردی است که در ادامه می‌خوانید. تاثیر فضای مجازی اینترنت و الزام همپا شدن چاپخانه‌ها با فضای ابری در این سال بیشتر محسوس شد. به عنوان مثال Adobe محصولات Creative Suite خود را تنها از طریق پورتال ابری ارائه داد. بسیاری سال 2013 را سال موبایل می‌خوانند و معتقد به تاثیر بسیار زیاد موبایل و تبلت در سیستم‌های بازرگانی هستند. در این سال صنعت چاپ برای باری دیگر سعی در ایجاد شگفتی در مشتریان با سطوح بالای کیفیتی به‌ویژه در بسته‌بندی کرد. درباره با بخش‌های فنی این صنعت شاید بتوان خشک‌کن‌های LED را تحول مهمی در 2013 دانست. در این سال برای اولین بار دستگاه دیجیتال Highcon Euclid به فروش رسید و همچنین ماشین دیجیتال برش و تا، بسیار توسعه یافت و نقش چاپ دیجیتال فرمت عریض جوهرافشان نیز بسیار پررنگ بود. در سمتی دیگر شاهد شخصی‌سازی روزافزون و رشد آن در صنعت لیبل بودیم که خود صنعتی بسیار پویا است.

هفته‌نامه ناشران (PW)مهم‌ترین نوآوری‌های فن‌آوری این صنعت را در سال گذشته با این عناوین بررسی کرد: چاپ مرکب سفید؛ چاپ متن یا تصویر سفید بر زمینه تیره در چاپ دیجیتال بسیار آسان‌تر از گذشته شده است. با فناوری جدید مرکب سفید HP در چاپ Indigo می‌توان به تنوعی از پوشش این مرکب بر زمینه تیره از شفاف به مات دست یافت. چاپ نانوگرافی؛ این فناوری توسط بنی لاندا بنیان‌گذار Indigo و پدر چاپ دیجیتال توسعه یافت. این فناوری فاصله میان چاپ افست و دیجیتال را پر کرده است. زیبایی و قدرت نانوگرافی در مرکب نانو پدیدار می‌شود. اولین بار چاپ نانو لاندا (Landa Nanographic press) در دروپای 2012 به نمایش گذاشته شد. چاپ سه‌بعدی یا ساخت افزایشی؛ این تکنولوژی امکانات بی‌شماری در پزشکی، معماری، سیستم‌های نظامی و بسیاری از صنایع در سال‌های آینده پدید می‌آورد. خبر خوب این است که قیمت مواد مصرفی و سیستم این صنعت رو به کاهش است و کاربرد انبوه آن در آینده‌ای نزدیک میسر خواهد بود. بیوپلاستیک‌ها، برخلاف واژه پلاستیک که گورستان زباله را به یاد می‌آورد، از روغن‌های گیاهی یا ذرت ساخته می‌شود و یادآور محیط زیست است.

ماهنامه پرینت البته از زاویه دیگری به سال 2013 نگاه می‌کند؛ بررسی وضعیت چاپ کتاب و مجلات با توجه به افزایش مطالعه در فضای مجازی اینترنت یا استفاده از کتاب‌های الکترونیکی. به گفته این ماهنامه زیاد می‌شنویم که چاپ به عنوان یک رسانه مرده است، اما نه تنها مجلات و نشریات چاپی امسال را هم دوام آوردند بلکه بر اساس آمار سال گذشته مجله MPA در سیر رو به رشد نیز هستند: 94% از بزرگسالان زیر سن 35 سال و 96% از بزرگسالان زیر سن 25 سال مجله‌های چاپی یا دیجیتالی مطالعه می کنند. بیش از 150 عنوان مجله در 50 سال اخیر به شکوفایی رسیده و ادامه یافته‌اند، در حالی که تنها 9 برنامه تلویزیونی چنین روندی را طی کرده‌اند. مخاطبان به طور ماهانه بیش از 300 میلیون دلار مجله از دکه‌های روزنامه‌فروشی خریداری می‌کنند. به تعبیر این ماهنامه رسانه چاپ همچنان زنده و پا برجاست.

هفته‌نامه Digital Nirvana چند روند برتر در سال 2013 را این‌گونه برشمرد:

1) چاپ دیجیتال رنگی یکی از فناوری‌هایی است که به سرعت در حال پیشرفت است و پیش‌بینی‌های تحقیقاتی حاکی از آن است که این بازار تنها در آمریکا در عرض سه سال آینده سهم 5/39 میلیارد دلاری خواهد یافت.

2) چاپ دیجیتال فرمت عریض که به عنوان یکی از عناصر اصلی استراتژی کمپانی‌ها در این سال اهمیت پیدا کرد و پیش‌بینی شده تا سال 2016 به رشد 7 درصدی خود ادامه خواهد داد.

3) تکنولوژی چاپ جوهرافشان موجب افزایش انتقال سفارشات چاپی از افست به دیجیتال در سال 2013 شد. راهکارهای جدید این فناوری، سرعت بیشتر، کیفیت بالاتر، انعطاف بیشتر بستر چاپی و عملیات تکمیلی سریع‌تر را فراهم کرده است. چاپ جوهرافشان رشد زیادی در چاپ کتاب، ارسالات پستی، چاپ بروشور و تبلیغات داشته است.

4) تنوع بسترهای چاپی در دیجیتال. چاپگرهای جدید دیجیتال امکان چاپ روی الیاف مصنوعی، مقواهای حساس به فشار، کاغذهای چاپ ویژه و کتاب‌های عکس را فراهم کرده‌اند.

5) Web-to-Print هزینه بازاریابی و ارسال کاتالوگ را کاهش داده و پروسه سفارش را آسان‌تر کرده است. در این سیستم که مشتریان می‌توانند سفارشات را به‌طور مستقیم از وبسایت انجام دهند بسیاری از مراحل پیشین حذف شده است.

6) تاثیر روزافزون شخصی‌سازی بر چاپ دیجیتال ( برخی 2013 را سال شخصی‌سازی می‌نامند چرا که محصولات روزبه‌روز به سلایق و خواسته‌های مشتریان نزدیک‌تر شده‌اند)

7) بازار بر اساس نیاز مشتری ( امروزه، مصرف‌کنندگان انتظار تحویل به موقع محصول و ارتباط متقابل از طریق گوشی‌های همراه، وبسایت و رسانه‌های اجتماعی دارند)

8) ارتباطات موبایل بازار را تغییر داده است. امروزه اعلام اصالت کالا و دیگر اطلاعات آن از طریق کدگذاری محصول و ردیابی آن از طریق گوشی همراه فراهم شده است. راهکارهای بازاریابی متنوعی از این طریق قابل استفاده خواهند بود.

9) پوشش ارسال مستقیم محصولات به افراد و تاثیر رسانه اجتماعی بر آن.

و اما جنبش طرفدار محیط زیست و روند آن در سال 2013. کمپانی‌های HP، زیراکس و Canon در فهرست پنجاه برند برتر سبز سال 2013 در دنیا قرار گرفتند. بسیاری از فرایندها و مواد مصرفی زیان‌آور در سال گذشته با سیستم‌های نوین دوستدار محیط زیست جایگزین شده و بازاریابی مناسبی برای محصولات سبز به ویژه در بسته‌بندی صورت گرفت. موادی مانند بیوپلاستیک‌ها و نانوبیوپلاستیک‌ها جهانی تازه به روی صنعت بسته‌بندی گشود. همچنین اختراع انواع جدید کاغذ از مواد طبیعی مانند سنگ و الیاف طبیعی و پسماندهای زراعی و جایگزینی آن برای چوب شدت بیشتری یافته و شرکت‌ها روزبه‌روز به اهمیت این مسائل بیشتر پی می‌برند.

با وجود پیشرفت‌های روزافزون صنعت و تکنولوژی چاپ و گسترش بازارهای جدید و ارائه راهکارها و مواد مصرفی متنوع توسط تولیدکنندگان، فعالان این صنعت هم تحت تاثیر بحران جهانی اقتصادی قرار گرفتند. در سال 2013، بسیاری از ‌شرکت‌های بزرگ برای حفظ موقعیت خود ناچار به تعدیل نیروی انسانی یا حتی تعطیلی برخی از بخش‌های تولیدی خود شدند. برای مثال، کمپانی HP بیش از 5000 نفر از پرسنل خود را در سال گذشته اخراج کرد و همچنین زیراکس تا پیش از پایان سال 2500 شغل را از شرکت خود حذف کرد.

ماهنامه شماره 387 (بهمن 1392 )

مترجم : رزا نیاپرست