نام کاربری کلمه عبور ثبت نام دریافت رمز عبور

این مجموعه با بیش از ۵۰ سال تجربه فعالیت در صنعت چاپ و بیش از یک دهه فعالیت تخصصی در زمینه ارائه سفارشات چاپی رنگی در اندازه‌های کوچک و به عنوان یکی از بنیانگذاران ارائه سفارشات چاپی با خدمات مشترک در شرق کشور افتخار دارد با ...

امروز   دوشنبه       ۱۳۹۶/۲/۱۱       ساعت:
صفحه اصلی > آرشیو مقالات > نکاتی در طراحی لوگو چاپ صفحه

نکاتی در طراحی لوگو



استفاده از لوگو برای همه مشاغل تجاری، آنلاین یا آفلاین، امری ضروری است. داشتن لوگو یکی از راه هایی است که از طریق آن یک نام تجاری یا برند پیدا می کنید و در میان انبوهی از مشاغل تجاری شناخته می شوید. ضرورت و اهمیت لوگو برای بیشتر افراد اثبات شده است چون می دانند از این طریق به سادگی قابل شناسایی هستند. البته شما باید لوگویی طراحی کنید که شما را کاملا به مصرف کننده هدف معرفی کرده، یعنی شما و نوع فعالیت و خدمات شما را واضح و روشن بشناساند.

طراحان لوگو همیشه با این چالش روبرو هستند که لوگوهای تاثیرگذار و منحصر به فرد طراحی کنند. اما این موضوع همیشه سوال برانگیز است که چکدام یک از انوع طراحی لوگو تاثیرگذار تر است، لوگوهای ساده یا لوگوهای پیچیده؟ هر کس در این مورد نظر و عقیده خود را دارد. بنا به گفته بعضی از افراد به یادسپاری لوگوهای ساده آسان تر است در حالی که برخی دیگر اظهار می کنند لوگوهایی که دارای طراحی پیچیده هستند حرفه ای تر و منحصر به فرد تر به نظر می رسند. ما در اینجا می خواهیم در مورد این دو دیدگاه بحث کنیم و نگاهی محاسن و معایب این دو نوع طراحی لوگو داشته باشیم.


لوگو با طراحی ساده

ضرب المثلی است که می گوید "سادگی زیبایی است". این عقیده برخی از طراحان نیز هست. استفاده از رنگ ها و اشکال ساده باعث می شود تا بیننده مفهوم و پیام لوگو را زودتر و بهتر دریافت کند. هر چه طرح ساده تر باشد به یادسپاری آن نیز آسان تر است. با یک نگاه گذار قابل تشخیص است.
بعضی می گویند فروش محصولاتی که دارای لوگوهای ساده هستند کار سختی است چون مصرف کننده نمی تواند به آسانی مفهوم آن را دریابد. اما در حقیقت، این همیشه بستگی به موثر بودن استراتژی هایی دارد که برای فروش یک محصول به کار برده می شود. به لوگوی Ap

ple نگاه کنید، ساده نیست؟ اما اگر کسی آن را ببیند بلافاصله می فهمد محصول یک لپ تاپ است، یا یک iphone و یا ipad که توسط کمپانی Apple ساخته شده است، چون این لوگو یکی از لوگوهای بسیار معروف است


بعضی از لوگوها درعین سادگی دارای مفاهیم پیچیده ای هستند. این لوگوها توسط طراحان ماهر و حرفه ای طراحی می شود چون آنها قادرند یک پیام پیچیده را درون یک طرح ساده ادغام کنند، البته مهم نیست این طرح تا چه حد ساده است. حالا به تصویر لوگوی Fedex توجه کنید. در طراحی آن از یک تایپوگرافی ساده و دو رنگ استفاده شده است، اگر با دقت به آن نگاه کنید، می توانید متوجه مفهوم مستتر در آن بشوید. در بین حروف e , x  یک پیکان وجود دارد که نشان دهنده هدف اصلی کمپانی یعنی پیشرفت به جلو است.

یکی دیگر از محاسن لوگوهای ساده این است که به آسانی قابل باز تولید هستند، مخصوصا زمانی که آن را روی تی شرت، لیوان، فنجان و یا هر چیز دیگری چاپ می کنید. جزییات طرح کاملا واضح و آشکار است و این باعث می شود هزینه کمتری برای چاپ متقبل شوید چون از رنگ های کمتری استفاده می شود.


لوگو با طراحی پیچیده
هر چه رنگ ها و اشکال به کار رفته در طراحی لوگو بیشتر باشد، آن لوگو تحسین برانگیز تر خواهد بود. این عقیده گروهی از طراحان است. برخی از طراحان برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان خود لوگوهای پیچیده ای طراحی می کنند. برخی دوست دارند هر چیزی که فکر می کنند کمک می کند تا از طریق آن بهتر کمپانی و اهداف آن را معرفی کنند وارد طرح خود کنند. اما داشتن یک لوگوی پر اوهام و خیالی ذهن بیینده و مخاطب را به موضوعات مختلف سوق می دهد. پیام واضح و برای مدت طولانی در ذهن او باقی نمی ماند و همچنین باعث می شود تا ذهن او روی رنگ ها و طرح های مختلفی را در طراحی به کار رفته است متمرکز شود و به پیام لوگو توجه نکند. همچنین در مورد این لوگوها باید بازاریابی بیشتری انجام دد چون پیام لوگو به اندازه کافی واضح و قابل فهم نیست. لوگوهای زیادی وجود دارد که جزییات زیادی در آنها به کار رفته است و هر یک از این اجزا دارای مفهوم خاصی است. ممکن است این سوال برای مخاطب پیش آید که این همه جزییات برای چه کاری است و ممکن است قبل از اینکه آنها پیام اصلی را دریافت کنند دچار سردرگمی و ابهام شوند. اما در حقیقت، مخاطب این سوال را از شما نخواهد پرسید. فقط طرح را نگاه می کند و ممکن است حتی آن را فراموش کند. به لوگوهای Starbucks and Heineken توجه کنید. این کمپاین ها از لوگوهایی با طرح های پیچیده استفاده می کنند، اما هنوز مشهور و معروف هستند. بعضی تعجب می کنند چرا یک قهوه خانه شناخته شده یک لوگوی این چنینی دارد. لوگوی Starbucks شامل یک حوری دریایی با دو دم است که در مرکز لوگو قرار دارد و سمبل مزه مسحور کننده قهوه است. این قهوه خانه یک تاریخچه جالب و هیجان انگیز دارد تا به حال سه بار مرمت و بازسازی شده است

استفاده از رنگ های متعدد در طراحی لوگو بسیار وقت گیر است، در عین حال باید از ترکیب رنگ مناسب نیز استفاده کرد. استفاده بیش از حد از رنگ باعث بالا رفتن هزینه های چاپ نیز می شود. گفته می شود طراح از طریق طراحی یک لوگوی پیچیده احساسات و خلاقیت درونی خود را به ظهور می رساند و مطمئن می شود طرح کاملا منحصر به فرد است. اما در برخی موارد، این طرح های در انتقال پیام صحیح دچار شکست می شوند. در زیر نمونه هایی از لوگو با طراحی های پیچیده را مشاهده می کنید



جمع بندی

هر نوع لوگویی که طراحی می کنید، چه ساده چه پیچیده، موضوعی که اهمیت دارد این است که وب سایت و یا کمپانیخود را به نحو تاثیرگذار معرفی و به مخاطب بشاناسانید. لوگو دارای تاثیر بصری است و به همین دلیل به آسانی وارد حافظه شما شده و برای مدت نسبتا طولانی در ذهن شما باقی می ماند. همیشه به اهداف اصلی یک لوگو توجه کنید. این کار به دیگران اجازه می دهد با شما، کارتان و هدفی که به دنبال آن هستید و نیز نحوه ارائه خدمات شما را آشنا شوند. اما چه لوگو ساده باشد چه پیچیده، همیشه باید مطمئن باشید لوگو قابلیت تغییر سایز به هر اندازه ای را داراست و جزییات آن در هر صورت واضح و قابل تشخیص است. همچنین اگر آن را بدون رنگ یعنی سیاه و سفید در جایی به کار بردید باز هم جذاب و تاثیر گذار باشد. تاثرگذار بودن یک لوگو به این موضوع بستگی دارد که چگونه طراح پیام اصلی را با اشکال و رنگ ها ادغام کرده است. باید همیشه بین طراح و صاحب کمپانی یا وب سایت توافق و تفاهم وجودداشته باشد تا به اتفاق و با ترکیب ایده ها و سلایق یک لوگوی عالی و منحصر به فرد طراحی شود. حالا با دانستن محاسن و معایب لوگوهای ساده و پیچیده این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام یک را انتخاب کنید

منبع :   http://www.iran-forum.ir