نام کاربری کلمه عبور ثبت نام دریافت رمز عبور

این مجموعه با بیش از ۵۰ سال تجربه فعالیت در صنعت چاپ و بیش از یک دهه فعالیت تخصصی در زمینه ارائه سفارشات چاپی رنگی در اندازه‌های کوچک و به عنوان یکی از بنیانگذاران ارائه سفارشات چاپی با خدمات مشترک در شرق کشور افتخار دارد با ...

امروز   جمعه       ۱۴۰۳/۱/۳۱       ساعت:
صفحه اصلی > آرشیو مقالات > انتخاب رزولوشن (Resolution) مناسب براي طراحي هاي مختلف چاپ صفحه

انتخاب رزولوشن (Resolution) مناسب براي طراحي هاي مختلف


انتخاب تفكيك پذيري يا همان رزولوشن مناسب اولين گام در طراحي به حساب مي آيد. اشتباه در انتخاب رزولوشن ممكن است باعث خراب شدن كار چاپي گردد. در اين مقاله به اختصار به نحوه انتخاب رزولوشن مناسب براي كارهاي مختلف خواهیم پرداخت.

ابتدا بايد بدانيم كهاصولا دو دسته از نرم افزارهاي گرافيكي وجود دارد. نرم افزارهاي برداري ( (vectorو نرم افزار هاي بيت مپ (Bitmap) از جمله نرم افزارهاي برداري مي توان به معروف ترين آنهايعني Corel Draw،FreeHand وIllustratorاشاره كرد و از جمله نرم افزارهاي بيت مپ مي‌توان Photoshop و Corel PhotoPaint را نام برد.

در نرم افزارهاي برداري خط و اشكال بر اساس روابط و فرمولهاي رياضي رسم ميشوند بدين معنا كه زمان رسم يك دايره ، نرم افزار از طريق معادله خط دايره آن را رسم ميكند بنا بر اين هرچقدر هم كه تصوير را زوم كنيد اين دايره دوباره ترسيم مي شود و بدون كنگره ورنجه است اما در نرم افزارهاي بيت مپ رسم اشكال بر اساس نقاط تاريك و روشن(پيكسل) است،به اين صورت كه كل صفحه‌ي شما مانند يك كاغذ شطرنجي به خانه هاي ريز مربع شكل تقسيم مي شود و هر خانه اي داراي رنگ مخصوص خود است و با در كنار هم قرار گرفتن اين مربع هاي رنگي تصوير بوجود مي آيد درست مانند يك كوبلن. به زبان ديگر هنگامي كه يك دايره را در Photoshop رسم ميكنيد و با ابزار zoom آن را بزرگ مي كنيد آنچه مشاهده مي كنيدنقاط تاريك وروشني است كه كنگره دار ديده مي شود.

طبيعتا هر چه تعداد اين مربع ها بيشتر و سايز آنها كوچكتر باشد تصوير كيفيت بهتري خواهد داشت و البته فايل آن هم حجم بيشتري پيدا خواهد كرد. تعداد اين مربع ها در يك اينچ (2/54 سانتي متر)  همان رزولوشن تصوير است. واحد رزولوشن همDPIاست كه مخففDot Per Inch مي‌باشد (نقطه در اينچ). مثلاً در يك تصوير با رزولوشن300DPIدر هر اينچ از تصوير (در طول يا عرض فرقي نمي كند) تعداد 300 مربع كوچك قرار دارد. توجه داشته باشيد كه رزلوشن مربوط به نرم افزار هاي بيت مپ است و در نرم افزار هاي وكتور اساساً چنين مفهومي وجود ندارد مگر در هنگامي كه قصد داريد از يك نرم افزار وكتور خروجي بيت مپ بگيريد . در اين صورت نرم افزار از شما رزولوشن مورد نظر شما را مي‌پرسد و با آن رزولوشن تصوير بيت مپ مورد نظر شما را مي سازد.

توجه داشته باشيد كه كيفيت يك عكس علاوه بر رزولوشن به سايز عكس نيز بستگي دارد. مثلاً اگر عكسي در اختيار داشته باشيد كه رزولوشن آن300 DPI باشد و سايز آن نيز 10 ساني متر در 10 سانتي متر باشد تعداد مجموع مربع هاي شما 1.440.000 عدد خواهد بود در صورتي كه تصويري با همين رزولوشن اما با سايز 1 سانت در 1 سانت تنها داراي 14.400 مربع خواهد بود. يعني كيفيت آن نسبت به حالت اول 100 برابر كمتر است. به همين دليل است كه در بسياري از موارد براي بيان كيفيت يك عكس يا يك دوربين از واحد مگا پيكسل استفاده ميشود . يعني تعداد پيكسل هاي طول و عرض را در هم ضرب مي كنند و عدد بدست آمده را تقسيم بر ميليون مي‌كنند و عدد بدست آمده را بر حسب مگا پيكسل بيان مي‌كنند.


انتخاب رزولوشن مناسب برای طرح های مختلف :

الف : طراحي هاي چاپ افست :

براي طراحي هايي كه قرار است چاپ افست شوند فايلهاي خود را با سايز اصلي و رزولوشن300 DPIطراحي كنيد. اگر با رزولوشن پايين تر طراحي كنيد حتي اگر طرح شما در كامپيوتر خوب به نظر برسد در چاپ كيفيت كار پايين خواهد بود . مخصوصاً نوشته هاي شما از كيفيت خوبي برخور دار نخواهند بود.

توجه داشته باشيد كه از ابتدا و در هنگام شروع طراحي رزولوشن خود را درست تنظيم كنيد در غير اين صورت چنانچه در انتهاي كار رزولوشن را بالا ببريد فايده نخواهد داشت و كارتان در هنگام چاپ خراب خواهد شد.

چنانچه با نرم افزار هاي وكتور (مثلاً كورل) طراحي مي كنيد و قصد داريد تا خروجي بيت مپ (مثلاً با پسوندTIFياJPG) بگيريد هم حتماً دقت كنيد كه تنظيمات خروجي را روي رزولوشن300 DPIقرار دهيد.

در ضمن از رزولوشن هاي بالا تر براي طراحي استفاده نكنيد. درست است كه كيفيت كارتان افزايش پيدا مي‌كند اما اولاً حجم فايلتان هم افزايش پيدا ميكند و سرعت سيستمتان در هنگام طراحي به شدت پايين مي آيد ، دوم اينكه در ليتو گرافي ها در ابتدا فايلهاي با رزولوشن بالاي300 DPIرا به300 DPIتبديل مي‌كنند و سپس از آن زينك مي‌گيرند. يعني عملاً حتي اگر با رزولوشن بالاي 300 DPI هم طراحي كنيد در نهايت تغييري در كيفيت كار چاپيتان بوجود نخواهد آمد.

ب : طراحي براي چاپ بنر و پلات:

معمولاً بنر و پلات در سايز هاي بزرگ چاپ ميشوند و معمولاً هم پوستر هاي چاپ شده از فاصله ي بيشتري نسبت به كارهاي افست ديده مي‌شوند. به همين دليل هم معمولاً سايز فونت هاي آنها بسيار بزرگتر از فايل هاي چاپ افست انتخاب مي‌شود. بنا بر اين در طراحي هايي كه براي چاپ بنر و يا پلات انجام مي‌شود نيازي نيست با رزولوشن 300 طراحي كنيد و اگر هم اين كار را انجام دهيد در هنگام چاپ رزولوشن كار شما را پايين مي آورند تا ارسال فايل به پلاتر با سرعت بالاتري انجام شود. در فايلهايي كه براي پلات ايندور (چاپ فضاي داخليIndoor) كه معمولاً بر روي كاغذ كوتد ، بوم (Canvas) و يا بك لايت (Back Light) انجام ميشود رزولوشن170 DPIبا سايز اصلي كار مناسب است. براي چاپ اوت دور (چاپ فضاي خارجيOut Door) هم كه معمولاً روي بنر و يا فلكسي انجام مي‌شود رزولوشن 120 انتخاب مي‌شود.

در هر صورت توصيه من به شما اين است كه با توجه به گوناگوني و تفاوت زياد دستگاه هاي پلاتر قبل از شروع طراحي با چاپخانه اي كه قصد داريد فايل را به آنجا ارسال كنيد رزولوشن كار خود را هماهنگ كنيد.

ج : طراحي براي سايت و اينترنت:

در طراحي براي وب سايت هاي اينترنتي رزولوشن استاندارد72 DPIاست. از هيچ رزولوشن ديگري در طراحي براي اينترنت استفاده نكنيد.


نوشته شده توسط : مهندس امیر حسین گرشاسبی